Na
czym powinno opierać się klasyczne studium rośliny zwanej różą? Z pewnością na
jak najdokładniejszym opisie jej charakterystycznych cech zewnętrznych,
analizie jej właściwości, definicji ekosystemu, w którym można ją spotkać… W
języku botaniki wszystkie zachwycające cechy róży byłyby sklasyfikowane. W drodze
konieczności opisu gatunku, jakim jest róża, pozostałaby jedną z wielu wytworów
natury, urodzona w jej ogrodzie, dla swojego przeznaczenia − by być różą…
Powściągliwość
Autorki opowiadań Czerwona róża, biała róża może być równa transparentnemu językowi
nauki. Przejrzysty styl prozy, jakim
włada Eileen Chang, bezlitośnie odsłania
obrazki z życia kobiet szanghajskiej średniej klasy w latach czterdziestych
ubiegłego wieku. Umiarkowanie, z jakim Chang odmalowuje ślady uczuć w
codzienności małżeńskiej czy ich zacieranie, jest tym bardziej przejmujące, im
cichsze. Pozbawione ozdób, skoncentrowane na oddaniu szczegółu, jak kolor podłogi
w poczekalni w salonie masażu, czy materiał zasłon w pokoju bohaterki. Jest w
tym melancholia, która jest słodka i bolesna, i którą odczuwa się najmocniej,
patrząc na październikowe ostre słońce. Konieczność istnienia pewnych domowych
przedmiotów wobec październikowej zadumy, jest w jakiś sposób mocniejsza,
trwalsza, niewzruszona, nieśmiertelna.
Przedmioty zostają, nawet jeśli spadają liście. Nie dostrzegłabym
jednego bez drugiego.
Eileen
Chang potrafi pisać o nieuniknionych siłach losu i historii, determinujących i
tak już skomplikowany świat kobiecych emocji. Jednym z najsilniej eksponowanych
przez nią wątków literacko nośnych, jest siła hierarchii społeczeństwa
chińskiego, niezniszczalnego systemu, wyznaczającego rytm życia pokoleń kobiet
i mężczyzn, urodzonych dla swojego przeznaczenia. Z hierarchii Eileen czyni bohaterkę opowiadań
i definiuje ją po pierwsze jako spadkobierczyni elitarnych tradycji rodzinnych,
a więc jako dziedziczka hierarchii, a równocześnie jako świadoma idei
emancypacji artystka. To wyjątkowa perspektywa, dzięki której niełatwo
opowiedzieć się po którejkolwiek ze stron. Opozycje, pozornie łatwe, w prozie
Eileen Chang ukazują wiele odcieni szarości. Niełatwo wybrać pomiędzy białą a
czerwoną różą. Każdy wybór będzie oznaczał przyjęcie odpowiedzialności i
gotowość do przyjęcia losu, podążania ścieżką, która otwiera się przed nami.
Bierność
czy wzięcie losu we własne ręce? Ach, co to obchodzi różę…
Eileen Chang, Czerwona róża, biała róża. Przeł. Katarzyna Kulpa. Wydawnictwo W.A.B. Warszawa 2009
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz